Science benha | منتديات كلية علوم بنها|خدمات علوم بنها| اسلاميات| برامج | صور| صوتيات ومرئيات | mp3
 
الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
المواضيع الأخيرة» معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بجامعة المدينة العالميةالى كل طالب كلية علوم Empty الثلاثاء يوليو 21, 2015 11:09 pm من طرف ‎أبو أنس الحضرمي «منتديات ساينس بنها» مركز اللغات بجامعة المدينة العالميةالى كل طالب كلية علوم Empty الثلاثاء يوليو 21, 2015 11:07 pm من طرف ‎أبو أنس الحضرمي «منتديات ساينس بنها» وكالة البحوث والتطوير بجامعة المدينة العالميةالى كل طالب كلية علوم Empty الثلاثاء يوليو 21, 2015 11:05 pm من طرف ‎أبو أنس الحضرمي «منتديات ساينس بنها» مجمع مجلة جامعة المدينة العالمية المحكمة بجامعة المدينة العالميةالى كل طالب كلية علوم Empty الثلاثاء يوليو 21, 2015 11:04 pm من طرف ‎أبو أنس الحضرمي «منتديات ساينس بنها» كلية العلوم المالية والإدارية بجامعة المدينة العالميةالى كل طالب كلية علوم Empty الثلاثاء يوليو 21, 2015 11:02 pm من طرف ‎أبو أنس الحضرمي «منتديات ساينس بنها» كلية العلوم الإسلامية بجامعة المدينة العالميةالى كل طالب كلية علوم Empty الثلاثاء يوليو 21, 2015 11:01 pm من طرف ‎أبو أنس الحضرمي «منتديات ساينس بنها» جامعة المدينة العالمية [MEDIU] ماليزياالى كل طالب كلية علوم Empty الثلاثاء يوليو 21, 2015 10:59 pm من طرف ‎أبو أنس الحضرمي «منتديات ساينس بنها» المكتبة الرقمية بجامعة المدينة العالميةالى كل طالب كلية علوم Empty الثلاثاء يوليو 21, 2015 10:57 pm من طرف ‎أبو أنس الحضرمي «منتديات ساينس بنها» عمادة الدراسات العليا بجامعة المدينة العالميةالى كل طالب كلية علوم Empty الثلاثاء يوليو 21, 2015 10:55 pm من طرف ‎أبو أنس الحضرمي «منتديات ساينس بنها» معهد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بجامعة المدينة العالميةالى كل طالب كلية علوم Empty الثلاثاء يوليو 21, 2015 10:49 pm من طرف ‎أبو أنس الحضرمي «منتديات ساينس بنها
>

شاطر
 

 الى كل طالب كلية علوم

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
MaHmOuD SaLaH
Web Master
Web Master
MaHmOuD SaLaH

ذكر
الْمَشِارَكِات : 10554
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 19224
السٌّمعَة : 243

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالإثنين أغسطس 18, 2008 1:59 am

بسم الله الرحمن الرحيم
الى كل طالب كلية علوم
قبل ما ندخل فى الدراسه عرفنا بنفسك الاول
انا محمود
اولى علوم باذن الله
متقلقوش ياشباب هنجيب تقدير باذن الله وربنا هيوفقنا


تابع احدث الوظائف المتجدده يوميا
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]



‎(((((((يوجد دائما من هو اشقى منك فابتسم من فضلك)))))))
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


عدل سابقا من قبل MaHmOuD SaLaH في الجمعة أغسطس 12, 2011 1:29 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sciencebenha.alafdal.net
SARAH-KH
:: شـاب افضل فعال ::
:: شـاب افضل فعال ::
SARAH-KH

انثى
الْمَشِارَكِات : 163
الْعُمْر : 27
الْنِّقَاط : -7
السٌّمعَة : 0

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالإثنين أغسطس 18, 2008 2:40 am

مبروك على الكلية يا محمود
وانا جيبالك حبة معلومات عالماشى وهيبقى للموضوع بقية
و هنتكلم بداية عن الأقسام في الكلية

بالنسبة للسنة الأولى مفيش تخصص بس عندنا 3 مواد إجباري ( كيمياء و فيزياء و رياضة)

و بعد كده عندنا مواد تانية نختار منها

بالنسبة للقسم العلمي عندنا ( البيولوجي و الحيوان و النبات و الحشرات )

و بالنسبة للرياضة فعندنا ( ميكانيكا و إحصاء )

و فيه مشترك للقسمين ( الجيولوجيا و الفيزياء الحيوية و الجيوفيزيياء)

كل مادة من دول تعادل 3 ساعات معتمدة

و فيه كمان 4 مواد لمتطلبات الجامعة الي هي : حقوق الإنسان و الحاسب الآلي و اللغة( إجباري )

و كمان مادة بنختارها من بين 4 مواد ( الثقافة البيئية و تاريخ و فلسفة العلوم و مبادئ القانون و المحاسبة )

متطلبات الجامعة ممكن ندرسها في أي سنة مش شرط الفرقة الأولى

مطلوب من كل طالب في الفرقة الأولى انه يجتاز 18 ساعة عشان يقدر ينتقل لفرقة الثانية ( ما يعادل 6 مواد و لا تحسب متطلبات الجامعة فيها )

و لو لا قدر الله حد نزل في اي مادة ممكن ياخدها في الفصل الصيفي بحد أقصى مادتين مع الحاسب الآلي اذا لم ينجح فيه

فيه كمان حاجة اسمها المعدل الفصلي و اللي على أساسها بيحسب التقدير التراكمي للفصل و دي بتحسب من قبل الكلية بتنزل مع النتيجة

بالنسبة لمعدل الفصل الأول اذا كان أقل من 1 بالتالي لا يسمح له بتسجيل متطلبات الجامعة في الفصل التاني

و ممكن بردة نغير المسار في الفصل التاني

بمعني لو اخدت مادة تدخلني قسم معين في الترم الأول و بعدين غيرت رأيك

ممكن تغير المادة دي او حتى المادتين الاختياري في الترم التاني

أكيد بتقول طب ما انا مش درست بتاع الترم الأول

ممكن وقتها تاخدها في الفصل الصيفي

قسم الكيمياء الحيوية
ده قسم لسه نازل جديد في علوم القاهرة ( لكن أنا سمعت إنه كان موجود في جامعات تانية )

منفتح على جميع المجالات : طب ، زراعة ، صيدلة ، .......

و يوصف علم الكيمياء الحيوية بانه علم كيمياء الحياة

و الكيمياء الحيوية تتضمن أيضا دراسة التركيبِ و وظيفة المكوّنات الخلوية، مثل البروتينات ، كربوهيدرات ، ليبيدات ، حمض نووي ، و الجزيئات الحيوية الأخرى. ركّزتْ كيمياء حيويةُ مؤخراً بشكل مُحدّد أكثرُ على كيمياءِ الأنزيمات التي تَوسّطَ الكثير من العمليات و التفاعلات الحيوية ، وعلى خواص البروتينات .


مجالات العمل للخريجين:

1. مختبرات وزارة الصحة والمستشفيات الحكومية والخاصة

2. مصانع الادوية والعقاقير

3. مصانع الاغذيه والزيوت والصابون والمنظفات

4. هيئة المواصفات والمقاييس ومختبرات الجودة النوعية

5. محطات تحلية المياة ومصلحة الارصاد وحمائة البيئة

6. التدريس في مراحل التعليم المختلفة ( دي طبعاً ننساها )

7. الطب الشرعي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MaHmOuD SaLaH
Web Master
Web Master
MaHmOuD SaLaH

ذكر
الْمَشِارَكِات : 10554
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 19224
السٌّمعَة : 243

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالإثنين أغسطس 18, 2008 2:44 am

متشكر اوى ياساره


تابع احدث الوظائف المتجدده يوميا
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]



‎(((((((يوجد دائما من هو اشقى منك فابتسم من فضلك)))))))
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sciencebenha.alafdal.net
عادل مجاهدمصطفى
شاب افضل جديد
شاب افضل جديد
avatar

الْمَشِارَكِات : 23
الْنِّقَاط : 0
السٌّمعَة : 0

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالخميس أغسطس 21, 2008 12:03 am

مبروك يا محمود على كلية العلوم
شد حيلك يا بطل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زائر
زائر
Anonymous


الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالثلاثاء سبتمبر 02, 2008 1:16 pm

انا سمسمه وداخله علوم ربنا يستر ويجيب العواقب سليمه بئا علشان داخلاها من غير نفس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
snowwhite
شاب افضل جديد
شاب افضل جديد
avatar

انثى
الْمَشِارَكِات : 1
الْعُمْر : 27
الْنِّقَاط : 0
السٌّمعَة : 0

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالجمعة سبتمبر 05, 2008 9:52 pm

انا كمان ياجماعة جاتلى علوم
وربنا معانا ان شاء الله ويوفقنا
وانا متفائلة خير ان شاء الله :sunny: :D
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
طائر الليل الحزين
:: شـاب افضل ذهبى ::
:: شـاب افضل ذهبى ::
طائر الليل الحزين

ذكر
الْمَشِارَكِات : 6131
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 5373
السٌّمعَة : 17

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالأربعاء نوفمبر 12, 2008 10:11 pm

انا عادل في اولي علوم مع محمود واحنا اصحاب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
طائر الليل الحزين
:: شـاب افضل ذهبى ::
:: شـاب افضل ذهبى ::
طائر الليل الحزين

ذكر
الْمَشِارَكِات : 6131
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 5373
السٌّمعَة : 17

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالأربعاء نوفمبر 12, 2008 10:12 pm

وعلي فكرة انا في علوم بنها وياريت الي يقول يقول كليته فين اي كلية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عصاااام
Supervisors
Supervisors
avatar

ذكر
الْمَشِارَكِات : 74
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 0
السٌّمعَة : 0

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالأحد نوفمبر 16, 2008 8:10 pm

اهلا بيك محمود وعادل في بلدكو التانيه بنها
متقلقوش يا جماعه باذن الله
هتجيبو تقدير (ضعيف جدا)متقلقوش
علي فكره انا مش في علوم انا في تجاره بنها
وصاحب الواد ال فوقي ده
اقصد الاستاذ عادل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.google.com
طائر الليل الحزين
:: شـاب افضل ذهبى ::
:: شـاب افضل ذهبى ::
طائر الليل الحزين

ذكر
الْمَشِارَكِات : 6131
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 5373
السٌّمعَة : 17

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالإثنين نوفمبر 17, 2008 10:00 am

انت غلط يا عصام وقلت الاستاذ
ونست الدكتور عادل لو سمحت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عصاااام
Supervisors
Supervisors
avatar

ذكر
الْمَشِارَكِات : 74
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 0
السٌّمعَة : 0

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالإثنين نوفمبر 17, 2008 2:46 pm

ماشي يا عم وات تزعل الدكتور عادل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.google.com
big_boss
:: شـاب افضل ذهبى ::
:: شـاب افضل ذهبى ::
avatar

ذكر
الْمَشِارَكِات : 1288
الْعُمْر : 27
الْنِّقَاط : 1403
السٌّمعَة : 1

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالسبت نوفمبر 22, 2008 10:02 pm

انا يحيى/علوم بنها/صاحب الاخ عادل والاخ محمود

بصراحة انا كنت متفاقل بالكلية دي بس بعد امتحان الكهرومغناصيسية قررت احول مع اخوانا الفي تجارة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MaHmOuD SaLaH
Web Master
Web Master
MaHmOuD SaLaH

ذكر
الْمَشِارَكِات : 10554
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 19224
السٌّمعَة : 243

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالسبت نوفمبر 22, 2008 10:57 pm

هههههههههههههههههههه اشطه ياعم يحيى


تابع احدث الوظائف المتجدده يوميا
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]



‎(((((((يوجد دائما من هو اشقى منك فابتسم من فضلك)))))))
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sciencebenha.alafdal.net
طائر الليل الحزين
:: شـاب افضل ذهبى ::
:: شـاب افضل ذهبى ::
طائر الليل الحزين

ذكر
الْمَشِارَكِات : 6131
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 5373
السٌّمعَة : 17

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالأربعاء نوفمبر 26, 2008 10:00 pm

مبرووووووووووووووك عليك التحويل مقدما
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
big_boss
:: شـاب افضل ذهبى ::
:: شـاب افضل ذهبى ::
avatar

ذكر
الْمَشِارَكِات : 1288
الْعُمْر : 27
الْنِّقَاط : 1403
السٌّمعَة : 1

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالأربعاء نوفمبر 26, 2008 10:26 pm

ماشي يا عم عادل على العموم انا لسة ما حولتش
للمزيد من المعلومات



[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زائر
زائر
Anonymous


الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالسبت يناير 24, 2009 10:05 am

انا بئا فى علوم عين شمس اصعب علوم فيكى ياجمهوريه اهئ اهئ اهئ
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MaHmOuD SaLaH
Web Master
Web Master
MaHmOuD SaLaH

ذكر
الْمَشِارَكِات : 10554
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 19224
السٌّمعَة : 243

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالسبت يناير 24, 2009 2:22 pm

لا والله واحنا فى علوم بنها بيعلمونا باساتك ولبان ولا ايه
احنا علوم صعبه جدااااااا غير ان دراستها بالانجليزى


تابع احدث الوظائف المتجدده يوميا
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]



‎(((((((يوجد دائما من هو اشقى منك فابتسم من فضلك)))))))
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sciencebenha.alafdal.net
زائر
زائر
Anonymous


الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالأربعاء يناير 28, 2009 9:42 am

لا لو سالت اى حد هيقولولك اصعب كليه عين شمس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MaHmOuD SaLaH
Web Master
Web Master
MaHmOuD SaLaH

ذكر
الْمَشِارَكِات : 10554
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 19224
السٌّمعَة : 243

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالخميس يناير 29, 2009 11:32 am

مبقتش تفرق ايه الى صعب وايه الى سهل المهم الى يثبت نفسه فى كليته


تابع احدث الوظائف المتجدده يوميا
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]



‎(((((((يوجد دائما من هو اشقى منك فابتسم من فضلك)))))))
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sciencebenha.alafdal.net
MODY
:: شـاب افضل ذهبى ::
:: شـاب افضل ذهبى ::
MODY

ذكر
الْمَشِارَكِات : 11256
الْعُمْر : 27
الْنِّقَاط : 10666
السٌّمعَة : 33

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالإثنين فبراير 02, 2009 10:02 am

و على رأى المثل ..............................................................................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.sciencebenha.alafdal.net
MaHmOuD SaLaH
Web Master
Web Master
MaHmOuD SaLaH

ذكر
الْمَشِارَكِات : 10554
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 19224
السٌّمعَة : 243

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالإثنين فبراير 02, 2009 11:16 am

ههههههههههههههه
ايه يامودى


تابع احدث الوظائف المتجدده يوميا
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]



‎(((((((يوجد دائما من هو اشقى منك فابتسم من فضلك)))))))
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sciencebenha.alafdal.net
MODY
:: شـاب افضل ذهبى ::
:: شـاب افضل ذهبى ::
MODY

ذكر
الْمَشِارَكِات : 11256
الْعُمْر : 27
الْنِّقَاط : 10666
السٌّمعَة : 33

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالإثنين فبراير 02, 2009 12:03 pm

اجرى يابن ادم جرى الوحوش يا تلحق الميكروباص يا متلحائهوش
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.sciencebenha.alafdal.net
زائر
زائر
Anonymous


الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالسبت فبراير 14, 2009 7:52 pm

متجمعين على طول يا شباب
انا محمد فى علوم بنها
واعرف محمود والدكتور عادل (عشان ما نتهزئش
وسعيد بوجودى معكم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زائر
زائر
Anonymous


الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالسبت فبراير 14, 2009 7:54 pm

وحبيب قلبى مودى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MaHmOuD SaLaH
Web Master
Web Master
MaHmOuD SaLaH

ذكر
الْمَشِارَكِات : 10554
الْعُمْر : 28
الْنِّقَاط : 19224
السٌّمعَة : 243

الى كل طالب كلية علوم Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى كل طالب كلية علوم   الى كل طالب كلية علوم Emptyالسبت فبراير 14, 2009 8:24 pm

احنا اسعد والله يامحمد


تابع احدث الوظائف المتجدده يوميا
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]



‎(((((((يوجد دائما من هو اشقى منك فابتسم من فضلك)))))))
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sciencebenha.alafdal.net
 

الى كل طالب كلية علوم

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 3انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Science benha | منتديات كلية علوم بنها|خدمات علوم بنها| اسلاميات| برامج | صور| افلام | mp3 :: منتديات علوم بنها :: خدمات كلية علوم بنها :: الفرقه الاولى-